Het kastje-naar-de-muur-en terug-syndroom les 2 (slot)

de vrolijke belevenissen van iemand die een beroerte gehad heeft

klik hier voor het eerste deel

Hoer

Ik ben ondertussen een hoer, een internethoer. Overal waar ik internet kan krijgen ‘leen’ ik dat. Bijvoorbeeld bij buren die het wachtwoord nog niet ontdekt hebben. Onverstandig voor hun, maar aardig voor mij. Ze wonen te ver om echt stabiel internet te hebben, maar soms doet hij het. Als de zon, wolken, neerslag en andere, niet definieerbare zaken meewerken. Bij horecagelegenheden waar ik zo min mogelijk bestel om budgettaire redenen. Ik heb wat koude kopjes koffie voor mijn neus gehad met een gezicht van ‘ik-hou-toevallig-heel-veel-van-ijskoude-koffie’.

Zelfs in het kruipluik…

Ik neem een telefoonabonnement bij de KPN, per internet. Al snel sturen zij een contract op. Het abonnement gaat 10 dagen later in, wat laat, maar het is voor de goede zaak. Als het ingegaan is bel ik meteen op. “Goedemorgen, met de KPN. Waar kan ik u mee helpen?” Ik doe de hele riedel en dan begint echt het gesprek. “Ik en tien vrienden van mij kunnen het ISRA-punt niet vinden. Ik heb in de meterkast gezocht, in het kruipluik laten kijken, het is nergens. Kunt u een monteur sturen om het op te lossen?” Zij vraagt of een nieuw huis is. Ik zeg dat het huis zijn 95e verjaardag heeft gevierd.  Zij somt alle plekken waar het telefoonkabeltje kan zijn en ik reageer negatief. “Ik stuur dan maar een monteur, maar daar kunnen wel kosten mee verbonden zijn, als het er wel zit”. Ik negeer het maar. Dat is van latere zorg.

Ticket to nowhere

Een paar dagen later komt de KPN-meneer. Ik leg de situatie uit. Hij kijkt in alle gaten en hoeken en komt tot dezelfde conclusie. Hij zou een buitendienstmonteur met mij een afspraak laten maken. Tot zover op schema. Ik wacht op die afspraak, maar de KPN belt niet en het wordt weekend. Op maandag  bel ik dan maar. Het blijkt dat hij ‘het ticket gesloten had’ en heeft de woorden ‘opgelost’ ingetikt. De vriendelijke mevrouw is het met mij eens dat dat te voorbarig is en opent een nieuw ‘ticket’. Ze maakt meteen afspraak, wel na protesten mijnerzijds dat ik geen vertrouwen meer had in het beloofde systeem (“De KPN belt u terug).  Zij valt mij wel lastig met de reden dat het ‘ticket gesloten en mompelt iets van “in het ene systeem komt u niet voor en dat het misschien de reden is dat de monteur ook ‘ticket’ wel moest sluiten” maar dat intern gedoe negeer ik maar. Misschien een bijlesje ‘externe communicatie’ volgen… Waar val je de klant vooral niet mee lastig.

Buitendienst 2?

De volgende dag komt een nieuwe monteur, maar het oude liedje. Hetzelfde ritueel. Alleen heeft hij een apparaatje bij zich waarmee hij door de muur kan luisteren waar de telefoonlijn zit. Hij kan hem niet vinden en belt de buitendienst (huh…is er dan een afdeling ‘buitendienst 2’?) Tenminste probeert te bellen. De KPN afdeling heeft een telefoonstoring (!). Het is vrijdag, maar hij probeert nog mij te bellen.

Onwillige helpdesk

Maandagmiddag, ik bel de KPN maar waar het telefoontje blijft. De riedel herhaalt zich weer. Maar de KPN-meneer werkt deze keer niet mee. Hij vindt dat het niet de verantwoordelijkheid van de KPN is. Ik moet maar per internet een aansluiting vragen via aansluitingen.nl en daar komen kosten bij. Ik zeg zo goed en kwaad als ik kan dat de vorige medewerkers van de KPN meewerkten en –dachten en dat ik nu met een kluitje in het riet werd gestuurd. Dat speet hem, maar hij bleef bij zijn standpunt. “De vorige KPN-medewerkers mochten de toezegging niet doen en daar bood hij zijn excuses voor aan”. Gefrustreerd hang ik op.

 Telefonisch spreekuur

Drie minuten later ging de telefoon weer. Een andere KPN-meneer om een afspraak te maken (!). Het is maar goed dat we niet Skypen, want ik kijk zo verbaasd dat mijn ogen er bijna uitvallen. Ik zweeg in alle talen van wat ik net gehoord had van een collega en maakte een afspraak voor over twee dagen. Of de duvel daarmee speelde belde een paar minuten later ook de KPN-monteur van vrijdag. Ik kan wel spreekuur houden! Of er nu een afspraak gemaakt was? Over ‘langs elkaar heen werken’ gesproken.

Mijn redder

De monteur kwam, hij zette het apparaatje weer tegen de muur en had al snel de telefoonlijn gevonden. Hij hakte de telefoonlijn secuur uit, schroefde daar een nieuw kastje tegen aan en stofzuigde het weggehakte stuc weg. Zo maar…, gratis en voor niets! Ik complimenteerde hem uitbundig. Eindelijk iemand die oplossingen bied in plaats van het op een anders zijn bordje te leggen. Wat een daadkracht. Hij vertelde dat de KPN hem ‘outgesourced’ had, in gewone mensentaal: ontslagen, en dat hij overgenomen was door een commercieel bedrijf. Iets om over na te denken… Ze hebben misschien de verkeerde ontslagen? Dezelfde middag legt XS4All mijn kabel en tv aan, waar het uiteindelijk allemaal om begonnen was… Nu nog afwachten of er een rekening van de KPN komt… Ik heb internet en televisie!!!

Mazzeltjes voor deze keer:

  • Geleerd om twee sporen te volgen: praktisch versus principieel;
  • Internet niet alleen in een horeca-gelegenheden en bij de buren aftappen;
  • TV thuis bekijken en niet bij vrienden;
  • KPN helaas weer opzeggen (met een beetje schuldgevoel, dat wel);
  • Tempo handelen XS4All (eigenlijk firma Gideon);
  • Telefoneren in alle gradaties van humeur geoefend (eigenlijk leren loslaten dat je niet goed praat);
  • Blaadje gemaakt wat ik kan gebruiken als ik met een vreemde bel;
  • Daadkrachtige en empatische man leren kennen (de laatste monteur);
  • Stadgenoot lekker (schijnbaar) boze brief schrijven (ISRA-punt is weg gestuukt) en zij hielpen mij niet. Ik verheug me al op die brief!